torsdag 25 augusti 2011

Minns Anna Politkovskaja

Foto © Maria Söderberg (Moskva 2003)
Scenprogrammet börjar anta sin slutliga form. Jag missar något! Här tas ju svängarna ut. Får ett kärt tips om att vi måste lyfta fram Czeslaw Milosz (100 år i år). Ett nytt dikturval kommer
ut före bokmässan: ”Ärlig beskrivning” i urval av Anders Bodegård och Leonard Neuger.
Men något är inte där... och visst här finns utrymme för fler röster om Belarus, men så läser jag om att en ny rättegång stundar för att lösa fallet med mordet på Anna Politkovskaja. 
För precis åtta år sedan träffade jag henne på Novaja Gazetas redaktion. Hon ansåg att hon misslyckats med att få omvärlden se vad som hände i Tjetjenien: ”jag har inte ens lyckats övertyga mina journalistkollegor om att de måste engagera sig”.
Minns dig, Anna!
Nu lägger jag in en programpunkt om dig på bokmässan (plan 2, scenen H03:24). Ditt arbete lyser framför våra ögon.
Här en intervju som Ordfront (hennes förlag i Sverige) fortfarande har kvar på nätet:
http://www.ordfront.se/Bocker/Varaforfattare/AnnaPolitkovskaja.aspx
Anna Politikovskaja inspirerar många journalister och författare i sitt grannland i väst, Belarus. Men priset för hennes mod blev smärtsam och en påminnelse om vilka starka krafter hon utmanade. Med sin penna.

TORSDAG 22 september 2011.
11.30–11.55 Till minne av Anna Politikovskaja:
Kom och säg något. En minut var.

25 minuter. En röd nejlika per talare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar