fredag 12 augusti 2011

Vi rimmar, sa Ales Razanau

Ales Razanau. Foto © Maria Söderberg
Rimmande skjortor i Minsk. Foto @ Ales Lukavenkau
MINSK. Inför mötet och intervjun med Ales Razanau tog jag på mig en nystruken skjorta, blå-vit-randig. Men visst, den hade blivit litet tillknölad under resan till Minsk, men jag tänkte att det skulle passa bra. 
”Vi rimmar”, sa Ales och log, hans var nästan identisk med min. Detta måste förstås förevigas!
Ales Razanau är en synnerligen begåvad författare och filosof i Belarus. Hans profil är lika skarp som hans texter. Nej, skarpare än så. Jag önskar att ett förlag på allvar ska ge sig i kast med hans författarskap.
Ales Razanau är född 1947 i Polesien. Som student kämpade han för det vitryska språket och blev därför avstängd från universitetet. Han har givit ut ett tiotal diktsamlingar, blivit översatt till mer än tjugo språk och översätter också själv.
Han håller sig undan dagspolitiken, är inte medlem i något av författarförbunden, men levererar svidande samhällskritiska dikter som han lyckas få tryckt i Minsk.
”Jag har en privat förläggare”, svarar han och menar att det går att göra mycket, trots rådande förhållanden.
När vi diskuterar den kommande antologin blir han bekymrad, det måste ju vara med något – nytt? Eller hur? Kajsa Öberg Lindsten ska ta sig tid. Tack och lov.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar